CO NABÍZÍTE? JAK VYBRAT PŘEDMĚT A NÁZEV PODNIKÁNÍ? Seriál marketingová strategie – 2

PROČ PODNIKÁTE? ANEB BEZ VIZE A STRATEGIE SE ŠPATNĚ PODNIKÁ. Seriál marketingová strategie- 1
19.9.2017
IDEÁLNÍ ZÁKAZNÍK A PŘESVĚDČIVÁ NABÍDKA. Seriál marketingová strategie – 3
27.11.2017
Zobrazit vše

CO NABÍZÍTE? JAK VYBRAT PŘEDMĚT A NÁZEV PODNIKÁNÍ? Seriál marketingová strategie – 2

„Chtěl/a bych podnikat, ale nevím v čem. Hledám nějakou příležitost, ale zatím na nic nemohu přijít. Nevíš o něčem?….“

Podnikání láká mnoho z nás. Dokonce tolik, že dle posledních průzkumů by téměř celá polovina dnešních zaměstnanců chtěla podnikat, ale jen hrstka z nich je odhodlaná se do podnikání opravdu pustit. Jak jste na tom vy?

Jedním ze základních důvodů, proč se bojíme s podnikáním začít, je, že nevíme, v čem bychom podnikat měli. Hledáme díru na trhu, čekáme na velkou příležitost, a ona stále nepřichází. A tak většinou s podnikáním nezačneme a zůstáváme více či méně spokojenými zaměstnanci…

Ptáte se, jak můžete najít odpověď na otázku v čem podnikat? Tato otázka je další zcela zásadní otázka podnikatelského záměru a marektingové strategie. De facto hledáme přesný popis předmětu vašeho podnikání – odpověď na otázku CO. Jaké výrobky nebo služby budete nabízet a na které se v příštím období budete soustředit? 

 

V ČEM PODNIKAT, ANEB JAKÝ JE PŘEDMĚT VAŠEHO PODNIKÁNÍ?

Aby vaše podnikání dlouhodobě vzkvétalo, bavilo vás, naplňovalo a zároveň živilo, tak je při výběru oblasti podnikání důležité propojit tyto 3 oblasti:

  • Silné stránky: co z toho, co vás baví, co umíte dělat lépe než kdokoli jiný ve vašem okolí můžete využít pro podnikání? Hledejte takové silné stránky, které zároveň mají hodnotu pro někoho jiného, čím můžete být ostatním k užitku. Kolem této silné stránky pak můžete vybudovat své podnikání.

 

  • Druhou oblastí je vášeň. Vaše podnikání by mělo být i vaši vášní. Proč? Vášeň je naším vnitřním hnacím motorem, motivuje nás se neustále zlepšovat a posouvat. Zároveň nám pomáhá překonávat těžké chvíle, kdy se nám tolik nedaří a zabraňuje tomu, abychom pracovně „vyhořeli“.

 

  • Poslední oblastí je potenciál trhu a metrika. Aby bylo vaše podnikání úspěšné, tak v oblasti, na kterou se chcete zaměřit, musí být dostatečně veliká poptávka. Musí existovat dostatečně veliká skupina zákazníků, které svým výrobkem nebo službou můžete být k užitku, a oni jsou ochotni za vaše výrobky / služby zaplatit.

Aby vaše podnikání vzkvétalo dlouhodobě, tak je potřeba měřit výsledky vašeho podnikání. Jen když je budete měřit, tak budete mít své podnikání pod kontrolou. Dalším krokem tedy je najít metriku – to, co vám bude vydělávat peníze a nejvíce tak ovlivní výsledek vašeho podnikání. Tou metrikou mohou být tržby, počet zákazníků, zisk nebo návratnost investice – záleží na tom, co z podnikání chcete získat.

Pokud chcete najít odpověď na otázku v čem podnikat, tak si zdarma stáhněte e-knihu „V čem podnikat“. V e-knize celý postup popisuji více do hloubky a najdete zde i ukázkové pracovní sešity, které vám pomohou postup využít v praxi.

Zajímavou ukázkou hledání odpovědi na otázku v čem podnikat je příběh mé klientky Míši Sedláčkové, který najdete zde. Míša je výživová poradkyně, která pořádá jedinečné kurzy vaření, a znát ji můžete z pořadu Sama doma a Kouzelné bylinky.

 

JAKÉ VÝROBKY NEBO SLUŽBY BUDETE NABÍZET?

Pokud máte vyjasněný předmět podnikání, tak si vyberte výrobky / služby, na které se chcete v příštím období soustředit. Proč je důležité vybrat si jen určitý segment výrobků / služeb?

  • Jakmile nabízíte více výrobků nebo služeb, tak je velice obtížné až nemožné prodávat, vystavovat, komunikovat a dále rozvíjet všechny výrobkové řady / služby najednou. Vy a váš tým máte jen určité množství času, prostoru a investic, které můžete svému podnikání věnovat.
  • Pokud byste se soustředili na všechny výrobky stejně, tak se vám s velkou pravděpodobností stane, že byste neviděli výsledky, které očekáváte, protože byste rozmělňovali svou koncentraci, čas, energii a finance.
  • Proto doporučuji mít nastavené priority – tedy mít výrobky / služby seřazeny dle toho, jak se jim chcete věnovat a to nejen časově, ale i z pohledu investic.

Jak vybrat výrobky, na které se soustředit?

Prioritizace je jedním z klíčových strategických rozhodnutí, které jako podnikatel musíte udělat. Vracíme se tím k předchozíme článku této série – hledání odpovědi na otázku PROČ – proč podnikáte, co chcete ze svého podnikání získat. Priority totiž vychází z vašich cílů, z toho, čeho chcete v daném období dosáhnout.

Pojďme si uvést příklad. Vaším cílem v daném období může být například vylepšení ziskovosti. Potom bude dávat smysl soustředit se na výrobky / služby, u kterých dosahujete nejvyšší ziskovost – ty dále rozvíjet, lépe vystavovat, více marketingově propagovat, atd.

 

JAKÝ JE NÁZEV VAŠÍ FIRMY / VAŠEHO PODNIKÁNÍ?

Když víte, v čem budete podnikat a jaké je vaše základní portfolio výrobků / služeb, tak dalším krokem je vymyšlení názvu firmy. Název firmy silně ovlivňuje, jak vás vaši zákazníci, ale i potenciální investoři vnímají.

 Jak najít název firmy?

  • ideální je, pokud název vaší firmy vystihuje váš obor podnikání. Pak je pro vaše zákazníky zřejmé, jaké služby / výrobky jim můžete nabídnout.
  • název by měl být jednoduchý a dobře zapamatovatelný – čím méně slov, tím lepší.
  • vyhněte se skomoleninám nebo výrazům, které se nejednoznačně píší nebo vyslovují. Stejně tak i pomlčky v názvu mohou způsobit problémy, pokud vás zákazníci budou vyhledávat např. na interntetu.
  • ujistěte se, že vámi vybrané jméno již někdo nepoužívá, že není zaregistrované a že je rovněž volná doména. Nejprve jméno vygooglujte na internetu, abyste zjistili, zda je někdo již nepoužívá. Poté prověřte doménu. Doména by ideálně měla být shodná s názvem firmy a pokud chete působit na českém trhu, tak silně doporučuji doménu cz, kterou zákazníci budou intuitivně hledat. Volnost cz domény ověříte u správce cz domény, ochrannou známku prověříte v databázi ochranných známek vedené u Úřadu průmyslového vlastnictví.
  • jakmile budete mít předvybraný název, tak je dobré jej otestovat s vašimi zákazníky, kolegy, spolupracujícími osobami, abyste zjistili, zda název vystihuje to, co chcete.

 

Jaký bude název vaší firmy / vašeho podnikání a na jaké výrobky / služby se v tomto období budete nejvíce soustředit? Co s nimi chcete udělat? Jaký cíl si pro tyto výrobky stanovíte? Napište mi – využijte formulář níže na stránce. Děkuji a těším se na vaše názory!!!

 

 

Lucie Hejhalová
Mým posláním je inspirovat a pomáhat manažerům a podnikatelům nacházet cesty, které vedou k úspěšnému, naplněnému a usměvavému pracovnímu životu. Proto funguji jako partner pro strategické přemýšlení v oblasti marketingu a pomohám rozvíjet manažerské dovednosti svých klientů. Společně pěstujeme vzkvétající podnikání, které baví, naplňuje a živí.