Jak začít podnikat? Postupně a s málem…

2 oblasti, které potřebujete vědět o svých zákaznících
16.1.2017
7 důvodů proč se stát podnikatelem
10.5.2017
Zobrazit vše

Jak začít podnikat? Postupně a s málem…

Chcete rozjet podnikání a bojíte se velké změny a nejistoty?

Chtěli byste rozjet své vlastní podnikání, ale máte obavu z velkého kroku do neznáma? Tušíte, v čem byste chtěli podnikat, ale nejste si jistí, zda vás to bude bavit a dlouhodobě vás to uživí? Bojíte se dát výpověď v zaměstnání, protože si nejste jisti úspěchem? Zahoďte všechny tyto obavy za hlavu a začněte konat. Ptáte se jak?

 

MÉ DOPORUČENÍ ZNÍ: ZAČNĚTE POSTUPNĚ A S MÁLEM

Než se pustíte do podnikání ve velkém stylu (s velikými investicemi), dáte v práci výpověď a začnete si brát půjčky, tak udělejte následující:

 

  1. ZAČNĚTE SAMI U SEBE

    • Zamyslete se nad tím, co byste vlastně rádi dělali. Ideální je, pokud využijete své silné stránky a zapojíte svou vášeň – budete tedy dělat to, v čem jste dobří a co vás zároveň baví a naplňuje.
    • Nehledejte v tom žádné složitosti, velkých průlomových věcí je málo. Nebojte se začít podnikat v něčem naprosto běžném, sami jistě dobře víte, jak je dnes složité najít spolehlivého a šikovného řemeslníka, kadeřnici, masérku, účetní, …
    • Aby pro vás toto cvičení bylo co nejednodušší, sepsala jsem e-knihu “V čem podnikat” s osvědčeným 5-ti krokovým postupem, který vám pomůže najít odpověď na tuto otázku. Stáhněte si ji zde.

 

  1. ZAČNĚTE DANOU ČINNOST VYKONÁVAT BEZ ZBYTEČNÝCH INVESTIC

    • Nejdůležitějším krokem je začít, to znamená najít a oslovit svého prvního zákazníka. Nelámejte si hlavu s tím, že nemáte kadeřnický salon, nebo kancelář, kam byste zákazníka pozvali. Neřešte, že nemáte logo, vizitky nebo jasný název svého výrobku / služby. Nezpracovávejte obsáhlý plán, jen začněte.
    • Nabídněte známému, že mu na zkoušku budete zpracovávat po dobu x měsíců účetnictví, namasírujte kamarádku u vás doma, vymalujte známým byt, začněte učit souseda angličtinu…… Nabídněte to, v čem jste dobří a co vás baví, ve stávajících podmínkách. Nic nepořizujte, do ničeho velkého neinvestujte….
    • V této fázi jde hlavně o to, abyste si vůbec vyzkoušeli, zda vás daná práce baví a zda je o vaši službu / výrobek zájem.
    • Pokud tuto činnost budete dělat nahodile, tak ani nepotřebujete živnostenský list, protože nesplňujete definici podnikání – nepracujete soustavně. Jedná se o jednorázový přivýdělek.

 

      3. ZÍSKÁVEJTE ZPĚTNOU VAZBU, DOPORUČENÍ A REFERENCE NA SVŮJ VÝROBEK / SLUŽBU

  • Dalším důležitým krokem je zjišťovat od svých prvních zákazníků zpětnou vazbu, doporučení a reference. Proč? Protože jen tak zjistíte, zda se službou / výrobkem byli spokojeni a jak ji můžete dále vylepšovat. Navíc další potenciální zákazníky budou zajímat doporučení ostatních, tak je začněte sbírat od začátku.
  • Při zjišťování zpětné vazby nezůstávejte jen u otázky, zda byli s vaším výrobkem / službou spokojeni, ale ptejte se otevřené otázky, které vám pomohou váš výrobek či službu dále vylepšovat. Ptejte se například takto:
    • co se ti na mé službě / výrobku LÍBILO a proč
    • co se ti na mé službě / výrobku NELÍBILO a proč
    • co ti na mé službě / výrobku CHYBĚLO a proč
    • co bys udělal jinak a proč
    • otázkou proč můžete získat zcela jasná a konkrétní doporučení
  • Zjistěte také, kolik by byli vaši první zákazníci ochotni za takovýto výrobek / službu zaplatit. Tím budete tušit, kolik byste pak za svou službu / výrobek mohli účtovat.

 

      4. VYLEPŠUJTE VÝROBEK NA ZÁKLADĚ POZNATKŮ OD PRVNÍCH ZÁKAZNÍKŮ

  • Upřímná a otevřená zpětná vazba je dar, pokuste si ji tak přijímat, i když to může být někdy náročné a vy můžete mít pocit, že vás vlastně vaši první zákazníci kritizují.
  • Vylepšete výrobek nebo službu na základě zpětné vazby od svých zákazníků, ale opět bez zásadních investic. Soustřeďte se na ty změny, které věříte, že mohou přinést největší vylepšení.

 

       5. NABÍZEJTE UPRAVENÝ VÝROBEK / SLUŽBU DALŠÍM ZÁKAZNÍKŮM

    • Testujte dále svůj vylepšený výrobek / službu na dalších zákaznicích, získávejte zpětnou vazbu a další doporučení. Touto cestou zjistíte, zda jste výrobek / službu opravdu vylepšili a zda to hlavně zákazníci tak vnímají.
    • Navíc se budete muset poohlédnout po dalších možných zákaznících, protože jste své příbuzné a známe asi vyčerpali v prvním kole. Tím si osaháte možnou velikost zákaznické skupiny a vyjasníte, kdo je vlastně vaším ideálním zákazníkem.

 

BĚHEM TOHOTO POSTUPU:

  • Si otestujete, zda vás vybraná práce opravdu baví a naplňuje a chcete se ji dlouhodobě a soustavně věnovat.
  • Zjistíte, zda je o vaši výrobek / službu opravdu zájem, případně, jak jej dále vylepšovat, aby splňoval požadavky zákazníků (ideálně přeplňoval)
  • Uvědomíte si, kdo je váš ideální zákazník a jak je můžete oslovit
  • Získáte první pocit pro nastavení ceny

Teprve v momentě, kdy si ověříte, že tato činnost bude vaším soustavným podnikáním, je čas rozjet podnikání, založit si živnostenský list, a tak se stát se podnikatelem na plný úvazek.

Pokud o podnikání přemýšlíte a chcete svůj záměr s někým probrat, prosím, napište mi. Bude mi potěšením se s vámi podělit o své znalosti a zkušenosti.

Lucie Hejhalová
Pomáhám podnikatelům od semínek vypěstovat a lístek po lístku rozvíjet jejich vlastní podnikání, aby je bavilo, naplňovalo a dlouhodobě vzkvétalo. Zároveň funguji jako partner pro přemýšlení, mentor a kouč pro manažery při řešení business a manažerských témat.