KDY ZAČÍT PODNIKAT A KDE? Seriál marketingová strategie – 6

Kdy je nejlepší začít podnikat?

Mám dát výpověď v zaměstnání a vrhnout se na podnikání se vší energií a na plný úvazek, nebo mám podnikání rozjíždět pozvolna?

 

I na tuto otázku hledá odpověď čtvrtá z pěti oblastí marketingové strategie.

Předchozí články série najdete zde

 

 

KDY JE NEJLEPŠÍ ZAČÍT PODNIKAT? 

Záleží na tom, jak se cítíte a jak jste si jisti svým podnikatelským záměrem. Pokud jej máte detailně promyšlený:

  • víte, proč chcete podnikat a co ze svého podnikání chcete získat
  • vybrali jste si svůj předmět podnikání
  • znáte svého ideálního zákazníka, a je vám jasné, jak mu vaše výrobky / služby pomohou pomoci vyřešit jeho problém nebo uspokojit jeho přání a touhy
  • otestovali jste své služby / výrobky se zákazníky
  • vybrali jste si dodavatele a i své spolupracovníky (i externí)
  • promysleli jste realizaci projektu: výrobu a distribuci
  • nastavili jste potřebné procesy a cenovou strategii, která je pro vás zisková
  • ……… tak vám nic nebrání v tom rozjet podnikání naplno rovnou.

 

Pokud si nejste u některých předchozích bodů jistí, tak vám doporučuji pozvolný rozjezd. Začněte postupně a s málem. Než se pustíte do podnikání ve velkém stylu (s velikými investicemi), dáte v práci výpověď a začnete si brát půjčky, tak udělejte následující:

  • ZAČNĚTE SAMI U SEBE: Zamyslete se nad tím, co byste vlastně rádi dělali. Ideální je, pokud využijete své silné stránky a zapojíte vášeň – budete tedy dělat to, v čem jste dobří a co vás zároveň baví a naplňuje.
  • ZAČNĚTE DANOU ČINNOST VYKONÁVAT BEZ ZBYTEČNÝCH INVESTIC: Nejdůležitějším krokem je začít, to znamená najít a oslovit svého prvního zákazníka.
  • ZÍSKÁVEJTE ZPĚTNOU VAZBU, DOPORUČENÍ A REFERENCE NA SVŮJ VÝROBEK / SLUŽBU: jen tak zjistíte, zda vaši zákazníci byli se službou / výrobkem spokojeni a jak ji můžete dále vylepšovat.
  • VYLEPŠUJTE VÝROBEK NA ZÁKLADĚ POZNATKŮ OD PRVNÍCH ZÁKAZNÍKŮ
  • NABÍZEJTE UPRAVENÝ VÝROBEK / SLUŽBU DALŠÍM ZÁKAZNÍKŮM

Teprve v momentě, kdy si ověříte, že tato činnost bude vaším soustavným podnikáním, je čas rozjet podnikání, založit si živnostenský list, a tak se stát se podnikatelem na plný úvazek. Více o tomto postupu se dovíte v tomto článku.

 

Rozplánování vlastní časové kapacity 

Pod otázku KDY v podnikatelském záměru také patří: rozplánování vlastní časové kapacity. Pokud rozjíždíte podnikání, tak jste na všechno, nebo aspoň na většinu věcí, sami. Proto je důležité sepsat si dopředu všechny činnosti, které musí být v souvislosti s podnikáním vykonávány a rozplánovat si, co budete dělat vy a kdy, co budete delegovat – na co si najdete výpomoc. Pokud toto neuděláte, tak hrozí, že se budete věnovat jen tomu, co vám jde nejlépe od ruky, a najednou se na vás na konci měsíce / kvartálu / roku nahrne mnoho dalších nutných činností, které vám zaberou většinu času a vy pak budete pracovat ve dne v noci a nebudete stíhat. Jak k tomu tedy přistoupit?

  • sepište si všechny činnosti spojené s podnikáním
    • nezapomeňte na administrativu, účetnictví, nákup, prodej, marketing,…., ale i úklid, inventury,….
    • ale také na vaše vlastní další vzdělávání a rozvoj, abyste své podnikání mohli dále posouvat a rozvíjet
  • z výše sepsaných činností se soustřeďte na ty, které chcete dělat
    • měly by to být ty činnosti, při kterých využíváte své silné stránky a zapojujete vášeň (provázanost na CO z podnikatelského záměru), neboť ty vám přinášejí peníze
  • znovu se podívejte na seznam činností, které chcete dělat a spočítejte, zda jste schopni tyto činnosti zvládnout v časovém prostoru, který podnikání chcete věnovat
  • ujasněte si, kdo bude dělat ostatní nutné činnosti

 

Otevírací doba 

Když máte rozplánovanou vlastní časovou kapacitu a víte, jaké činnosti budete vykonávat, tak si můžete stanovit otevírací dobu. Otevírací doba je důležitá zejména pro kamenné obchody, nicméně i pokud provozujete online podnikání, tak je důležité vědět, kdy se mu během dne budete nejvíce věnovat a dle toho přizpůsobit komunikaci a marketing, nastavit infolinku,..

 

KDE BUDETE PODNIKAT A NABÍZET SVÉ VÝROBKY / SLUŽBY?

Při sepisování podnikatelského záměru je důležité také promyslet, kde budete podnikat a kde své výrobky budete nabízet. Může se zdát, že se jedná o jednu věc, ale není tomu tak. Pokud jste např. švadlena a navrhujete a šijete oblečení, tak podnikat můžete z domova a nemusíte mít žádnou provozovnu, protože výrobky budete nabízet online např. skrze vlastní e-shop, nebo fler.cz, nebo skrze kamenné prodejny, které takové podnikatelky sdružují jako např. Cvrk.

 

Kde budete podnikat? 

Jak jsem nastínila výše, tak odpověď na tuto otázku souvisí s nastavením celého vašeho podnikatelského modelu, ale i typu podnikání.

Mé doporučení je zbytečně při rozjezdu podnikání nezatěžovat rozpočet pronájmem provozovny.

  • Pokud to lze, tak pracujte z domova, případně využívejte sdílené kanceláře, které se postupně objevují ve všech větších městech, nebo prostor s někým sdílejte.
  • Jde o to, abyste si nejprve otestovali podnikatelský nápad s minimálními náklady, a teprve pokud se osvědčí, to znamená, že budete mít dostatek i vracejících se zákazníků, a zároveň vám bude přinášet radost a naplnění, tak hledat adekvátní prostory.

 

Kde budete své výrobky / služby nabízet a prodávat?

Tento bod velice úzce souvisí s bodem výše. Pokud cokoli vyrábíte a své výrobky chcete prodávat, tak máte tyto možnosti:

  • prodávat své výrobky sami:
    • např. skrze e-shop nebo kamenný obchod
  • nebo je prodávat přes prostředníka

Oba tyto modely mají své výhody a nevýhody a záleží na tom, jak své podnikání chcete rozjet, jaké činnosti jsou pro vaše podnikání klíčové, abyste zvolili tu správnou variantu. Pojďme se podívat na výhody a nevýhody, jak je vnímám já.

Prodej výrobku vlastními silami

  • Výhody:
    • máte celý proces od nákupu materiálu, přes výrobu, prodej a reklamaci pod kontrolou
    • jste velice blízko zákazníkovi a můžete snadno reagovat na jeho podněty
    • prodáváte jen své výrobky, a proto se na tuto činnost 100% soustředíte a výsledek tomu odpovídá
    • neplatíte nikomu žádné provize za prodej
  • Nevýhody:
    • náklady spojené s vybudováním a provozem vlastního obchodu – kamenného i online
    • marketing spojený s nalákáním zákazníků do vašeho obchodu
    • pokud rozjíždíte podnikání sám a chcete např. navrhovat a šít oblečení, tak prodej s velkou pravděpodobností nebude činností, kterou se budete chtít zabývat, a budete muset najít 3. osobu, která jej pro vás bude spravovat

 

Jaké jsou vaše zkušenosti? Jak a kde podnikáte vy? Těším se na vaše názory, prosím, napište mi pomocí formuláře níže.

Lucie Hejhalová
Věřím, že každý z nás může žít naplněný, smysluplný a radostvý život. Mým posláním je inspirovat a pomáhat klientům nacházet cesty, které k takovému životu vedou. Proto jsem jejich partnerem pro strategické přemýšlení v oblasti marketingu a pomáhám jim rozvíjet jejich manažerské a leadership dovednosti. Společně tak dosahujeme toho, co chtějí, a tvoříme vzkvétající podnikání, které baví, naplňuje a obohacuje.