Poslední dekáda je v marketingu silně spojena s digitálem. Digitál se stal jakýmsi zaříkávadlem. Velká část firem má pocit, že digitál dělat musí, aby byly „in“. A díky tomu mnoho firem vlastně opravdový marketing přestalo dělat.
Vše, co není primárně digitální, je vnímáno jako zastaralé. Mnoho marketérů či samozvaných marketing guru považuje televizi a tisk za přežitek, ale málokdo z nich si uvědomuje, že se i tato média v posledních letech výrazně digitalizovala. V jejich očích zkrátka platí rovnice marketing = digitál.
Co si o tom myslíte? Jak vnímáte tuto debatu?
Jsem ještě ze staré marketingové školy, kdy jsem marketing nejen studovala, ale zároveň jsem měla možnost se jej léta učit od marketingovců s velkým M. Pracovala jsem ve firmách, které si zakládaly na tom, že se snažily porozumět potřebám a touhám zákazníků a hledaly způsoby, jak je svými službami a výrobky mohou uspokojit jinak / lépe než konkurence.
Marketing, tak jak jej vnímám já, pomáhá plnit firemní cíle tím, že se soustředí na uspokojování potřeb zákazníků. Je to velice široká disciplína. Digitál vnímám jako JEDEN z nástrojů marketingové komunikace.
Abychom pochopili přání, touhy a problémy našeho zákazníka a poté se je odlišným způsobem pokusili vyřešit, tak musíme projít 3 kroky:
Marketingový audit je hloubková analýza, ve které se zabýváme trhem (velikost, vývoj,….), zákazníkem (kdo to je, jaké jsou jeho potřeby a přání) a naší odlišností (využíváme i SWOT analýzu).
Výsledkem je identifikace klíčových příležitostí a problémů, které nám pomohou uspokojit potřeby našich zákazníků ještě lépe než nyní.
Na výsledky marketingového auditu navazuje formulace marketingové strategie.
Marketingová strategie je zamyšlení nad následujícími body:
Posledním krokem je promyšlení marketingového plánu, který řeší klíčové příležitosti a problémy a vychází ze strategie.
Marketingový plán rozpracovává do konkrétních kroků 4 marketingová P:
Digitální marketing spadá pod jedno ze 4 marketingových P a to komunikaci. Je důležité jej řešit, ale nejprve musíme projít auditem, formulovat strategii a teprve potom stanovit produktovou, cenovou, distribuční a komunikační strategii a taktické kroky. Bez strategie jen zkoušíme různé kampaně, které pořádně neumíme ani vyhodnotit.
Tímto cvičením jsem vám chtěla ukázat, proč vnímám marketing jako disciplínu a digitál jako jeden z nástrojů.
Podařilo se mi váš názor nějak změnit? Dejte mi vědět!