Máte nápad na podnikání, ale nejste si jisti, zda je dost dobrý?

Nevíte, v čem podnikat? Vyzkoušejte osvědčený postup!
14.6.2017
Chcete vybudovat vzkvétající podnikání?
13.8.2017
Zobrazit vše

Máte nápad na podnikání, ale nejste si jisti, zda je dost dobrý?

„Mám skvělý nápad na podnikání, konečně jsem odhalil díru na trhu, ale nechci o tom moc s nikým mluvit, aby mi jej neukradl”. Pravděpodobně jste i vy sami někdy v životě nosili v hlavě vynikající nápad. Nápady přichází v mnoha podobách a velikostech.

 

Jak můžete poznat, že váš nápad uspěje?

Dobré nápady a myšlenky nejsou bohužel vždycky na první pohled snadno rozpoznatelné. Zda nápad uspěje či ne ve finále záleží na zákaznících – zda si daný výrobek či službu budou ochotni koupit (ideálně i vícekrát) či ne.

Myšlenka nebo nápad, který má šanci uspět, je tedy ve své podstatě ten, který řeší existující problémy potenciálních zákazníků bez jakýchkoli nevýhod a nedostatků. Zní to jednoduše, ale přestože můžete mít pocit, že máte nápad, který řeší problémy konkrétních zákazníků, jste si jistí, že je také zajímavý z pohledu ceny, kterou můžete účtovat a nákladů, které vás bude stát jeho výroba, aby vaše podnikání dlouhodobě vzkvétalo a živilo vás?

 

Jaké otázky je tedy vhodné si zodpovědět, než se pustíte do realizace své velké myšlenky?

  • Řeší konkrétní problém?
  • Jsou zákazníci ochotni za vaše řešení zaplatit?
  • Řeší někdo jiný tento problém a jak?
  • Využijete v tomto podnikání své silné stránky?
  • Hoříte pro tuto oblast, je vaší srdeční záležitostí?
  • Je rozšiřitelná?

 

1. ŘEŠÍ KONKRÉTNÍ PROBLÉM?

Toto je první otázka, na kterou si musíte odpovědět.  Lidé totiž nakupují jen ze dvou důvodů:

  • aby vyřešili svůj problém,
  • nebo uspokojili svou touhu.

Řešíte tedy konkrétní problém nebo uspokojujete touhu určité skupiny lidí? Jaký je to problém nebo touha? Buďte co nejvíce konkrétní. Je tento problém nebo touha společná pro dostatečný počet potenciálních zákazníků? Ptejte se lidí, kteří jsou vašimi potenciálními klienty, zda mají tento problém, případně, co si myslí o vašem řešení. Brouzdejte po internetu a sledujte vyhledávanost klíčových slov vašeho problému. Kolik lidí je vyhledává? Jaká spojení vyhledávají nejčastěji?

Také si dávejte pozor na to, aby tento problém nebyl jen krátkodobým módním výstřelkem, který za rok zmizí stejně tak rychle jako se objevil. Podnikatelské záměry, které staví na módní problémech, často nejsou úspěšné. Hledejte takové problémy a jejich řešení, která budou aktuální i za rok, dva, tři.

 

2. JSOU ZÁKAZNÍCI OCHOTNI ZA VAŠE ŘEŠENÍ ZAPLATIT?

Toto je zcela zásadní otázka, která vám napoví, zda vás vaše myšlenka uživí. Pokud se s potenciálními zákazníky budete bavit, zeptejte se jich, kolik by byli ochotni za vaše řešení zaplatit. Můžete se také zeptat sami sebe: pokud bych s touto myšlenkou nepřišel já, ale někdo jiný, kolik bych byl ochoten zaplatit za toto řešení? Odpovědi na tyto otázky vám  pomohou zhodnotit, zda je vaše myšlenka schopna vydělat peníze.

Jen pozor, cena je jedna strana mince! Musíte vzít v potaz všechny vaše náklady související s výrobou, distribucí, marketingem, vývojem… a tyto náklady odečíst od ceny, kterou jsou zákazníci ochotni zaplatit.

Dosáhnete zisku? Pokud ano, pak se zdá, že je vaše myšlenka zajímavá i z tohoto jednoduchého finančního pohledu.

 

3. ŘEŠÍ NĚKDO JINÝ TENTO PROBLÉM A JAK?

Aby vaše podnikání dlouhodobě vzkvétalo, tak je také důležité, aby se vaše řešení lišilo od konkurentů – bylo v něčem jiné, aby měli zákazníci důvod vybrat si vás místo vaší konkurence.

Zadejte do vyhledávače klíčová slova týkající se vašeho problému a řešení a zjistěte, kdo jiný nabízí podobná řešení. V čem se liší vaše nabídka od jejich? V čem jste jiní, lepší, rychlejší, spolehlivější, jedineční? Pokud na trhu existují etablovaní hráči a vaše řešení je stejné jako jejich, bude velmi náročné a drahé zlákat zákazníky na vaši nabídku.

 

4. VYUŽIJETE V TOMTO PODNIKÁNÍ SVÉ SILNÉ STRÁNKY?

Jak jsme zmínili v předchozím bodě, je důležité, aby vaše řešení bylo v něčem jiné než konkurenční nabídky, aby mělo konkurenční výhodu. V momentu rozjezdu podnikání jste vy sami zdrojem konkurenční výhody a ta je založena na tom, co umíte, v čem jste lepší než ostatní, tedy na vašich silných stránkách.

Můžete při realizaci této své myšlenky uplatnit své silné stránky? Jaké uplatníte a jak? Jak vám pomohou odlišovat se od konkurence?

 

5. HOŘÍTE PRO TUTO OBLAST, JE VAŠÍ SRDEČNÍ ZÁLEŽITOSTÍ?

Aby vás vaše podnikání dlouhodobě bavilo a naplňovalo, je důležité, abyste uplatnili a zapojili vášeň. Vášeň je váš vnitřní hnací motor, který vám pomůže překonávat překážky, které vás na cestě k dosažení úspěchu čekají.

  • Hoříte pro tuto oblast?
  • Cítíte ten vnitřní neklid, když se o dané oblasti bavíte?
  • Chcete se v dané oblasti dále vzdělávat a posouvat?

 

6. JE ROZŠIŘITELNÁ?

Smyslem podnikání je vydělat peníze, abyste se měli lépe, než kdybyste nepodnikali. Proto je důležité, aby vás vaše myšlenka uživila dlouhodobě a to vystihuje právě termín rozšiřitelná.

  • Můžete tuto vaši myšlenku uplatnit i na jiném trhu, nabídnout dalším zákazníkům než těm, o kterých nyní uvažujete?
  • Můžete v budoucnu nabídnout nové vylepšené modely? Můžete vaše výrobky prodávat opakovaně?
  • Pokud vaše myšlenka není rozšiřitelná, a může existovat jen ve své základní podobě, tak je dost dobře možné, že se do ní nevyplatí investovat.

 

Proto než se pustíte do realizace své myšlenky, zamyslete se nad těmito otázkami. A než se pustíte do podnikání ve velkém stylu (s velikými investicemi), dáte v práci výpověď a začnete si brát půjčky, tak začněte postupně a s málem. Více na toto téma najdete v tomto článku.

Pokud pro svou myšlenku hoříte a využíváte své silné stránky, tak máte dobře našlápnuto. Držím vám place! Pokud máte chuť svou myšlenku zkonzultovat, dále rozvinout a posunout, kontaktujte mě, prosím. Bude mi potěšením vás na vaší cestě podnikáním doprovázet.

Lucie Hejhalová
Pomáhám podnikatelům od semínek vypěstovat a lístek po lístku rozvíjet jejich vlastní podnikání, aby je bavilo, naplňovalo a dlouhodobě vzkvétalo. Zároveň funguji jako partner pro přemýšlení, mentor a kouč pro manažery při řešení business a manažerských témat.