PODNIKÁNÍ V PANDEMII

Mnoho známých se mě v dnešní době pandemie ptá, jak se mi v podnikání jako konzultantovi daří. Fyzická setkávání, konzultace, workshopy a školení jsou omezená a děti se opět učí z domova, což narušuje mé 2 základní předpoklady k tomu, aby se mi pracovalo pohodově. Nicméně musím říci, že se mi daří podstatně lépe než na jaře. Proč?

 

Na jaře mě ta nečekaná změna značně vykolejila, byla jsem nějakou dobu dost paralyzovaná, protože učit prvňáčka a předškoláka mi bralo více sil, než jsem si kdy dovedla představit. Ale mám pocit, že jsme všichni za tu dobu trochu vyrostli a vyspěli 🙂.  Jak se mi tedy daří?

 

Zájem o mé podnikání – mé  služby roste 

 

Roste množství podnikatelů a lídrů, kteří si uvědomují, že je čas na změnu / najití sebe sama, a tím se zvětšuje množina potenciálních klientů. 

To je velice pozitivní zjištění a moc mě těší. Říká se, že z nejistoty a krize vyjde posílený ten, kdo nahlédne na sebe sama, své podnikání z nadhledu a vytyčí další směr – strategie svého směřování a popíše si taktické kroky, jak je naplní. A to je přístup, který sama uznávám, a který mi vyhovuje.

 

Firemní klienti – manažeři a lídřivelice často řeší zejména osobní rozvoj členů týmu a tzv. engagement. Jejich cílem je zapojení lidí do firemního života, i když pracují z domova, někdy již od března. Velkou výzvou bývá zaučení nových zaměstnanců, kteří nastoupili již na práci z domova. Společně pak vymýšlíme strategie ušité na míru dané firmě a její firemní kultuře, jak zaměstnance co nejefektivněji zapojit. (tipy najdete v tomto článku)

 

Podnikatelé oprašují nebo poprvé sepisují marketingovou strategii svého podnikání, aby jejich podnikání našlo nový směr, vyvarovalo se starých chyb a celkově se posunulo o úroveň dále. (Jak nyní upravit marketingovou strategii se dočtete zde).

 

Získání nových klientů s sebou přináší určitá úskalí 

Často se jedná o klienty, kteří ještě nemají s konzultacemi moc zkušeností. A tak narážíme na jejich očekávání ohledně:

  • Výstupu: jak přesně bude vypadat výstup z naší konzultace? S čím odejdou a jak s tímto výstupem budou umět naložit?
    • Ceny: jakou cenu jsou ochotni zaplatit? A vyplatí se jim vůbec hloubkové zamyšlení?
    • Nutný počet konzultací na vyřešení problému: panuje představa, že konzultant vše vymyslí. Ale ono to tak není. Já jsem de facto partner pro přemýšlení, který klientovi pomůže zjistit jádro problému a pak společně s ním hledá řešení. Zde je důležitá právě ta součinnost: podnikatelé jsou nositeli svého podnikání a oni ví, co je pro jejich business to klíčové, jen potřebují inspiraci, nakopnutí a pomocnou ruku.
      • A když je problém komplexní, tak jsou k jeho vyřešení potřeba 2-3 konzultace, nejen 1.

 

Jaká pravidla dodržuji při získávání nových klientů? 
  • Je klíčové jasně vysvětlit a ukázat výstup, který po konzultaci klient získá.
  • Je důležité nebát se říci, že problém je tak komplexní, že budou potřeba 2-3 konzultace (a k nim mít nachystané výhodné cenové balíčky).
  • Byť je doba složitá, tak nedávat slevu na počkání
    • Stát si za kvalitou odvedené práce, která po zásluze něco stojí.
    • Navíc když jsou děti doma, tak mám času na práci podstatně méně, proto si vážím každé hodiny, kterou ji mohu věnovat.
  • Nechat na klientovi, zda je nabídka pro něj atraktivní ve své celistvosti
  • Nebát se klienta odmítnout
    • Když mám pocit, že si nerozumíme, klient vyžaduje něco, co nedokážu v daném čase a množství konzultací dodat, tak s klidem takového klienta nechat jít…

 

 

Klienti jdou více do hloubky 

Klienti hledají hlubší smysl a bezpečné místo, kde mají prostor být vyslyšeni 

Tím, že se omezuje fyzický kontakt mezi lidmi a online komunikace a meetingy bývají často dost povrchní, tak roste potřeba empatie a napojení.

Klienti jsou rádi, že i když pracujeme online, tak se bavíme o něčem jiném než jejich výsledcích a plnění úkolů. Jsou více sdílní a otevření.

Oceňují bezpečný prostor, ve kterém se mohou otevřeně vyjádřit, v klidu a po důkladném promyšlení pochopit a pojmenovat jádro problému, a hledat optimální řešení.

To sice vyžaduje dost času, ale zatím každý můj klient jej vnímal jako výhodnou investici.

 

Podnikat se tedy dá, ale musím být více důsledná a tolerantní 

Co tím myslím?

Více důsledná musím být sama na sebe:

  • Abych zbytečně neprokrastinovala zejména u čtení zpráv a věnovala se věcem, které jsou užitečné: dětem, rodině, práci, domácnosti
  • Abych ráno brzy vstávala a stihla si udělat věci, které jsou pro mě důležité a příjemně mne nakopnou (joga, běh,…)
  • Abychom si i v tomto čase jako rodina udrželi oblíbené rituály, na které jsme zvyklí a které nám vyhovují
  • Abych hledala ve světě a v lidech optimismus a radost!

 

V čem naopak shledávám, že musím a chci být více tolerantní? 

  • Tolerantní potřebuji být více jak sama k sobě, tak k ostatním – rodině, klientům,….
  • Protože je tato doba nezvyklá pro všechny, jsme trochu vykolejení a podráždění, tak ne všichni jsme schopní každý den podávat optimální výkony. Zkrátka není v našich silách být stále perfektní. Toto uvědomění si mě velmi ulehčilo, a byť je to někdy složité, tak se postupně snažím více tolerovat a i odpouštět.

 

Jak se daří nyní Vašemu podnikání?

Lucie Hejhalová
Věřím, že každý z nás může žít naplněný, smysluplný a radostvý život. Mým posláním je inspirovat a pomáhat klientům nacházet cesty, které k takovému životu vedou. Proto jsem jejich partnerem pro strategické přemýšlení v oblasti marketingu a pomáhám jim rozvíjet jejich manažerské a leadership dovednosti. Společně tak dosahujeme toho, co chtějí, a tvoříme vzkvétající podnikání, které baví, naplňuje a obohacuje.